Aktualności

Udostępnij:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Relacja z Kongresu MOVE 2022

Za nami czwarta edycja MOVE International Mobility Congress, którego organizatorami są Grupa MTP oraz Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA). Praktycy oraz eksperci rynku dyskutowali o przyszłości motoryzacji i problemach, z którymi obecnie mierzy się rynek.

7 kwietnia 2022 r. odbyła się czwarta edycja konferencji w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w całości poświęcona elektromobilności. MOVE International Mobility Congress to wydarzenie wyjątkowe pod każdym względem. Co roku gromadzi grono kilkuset ekspertów i praktyków z sektora e-mobility, w tym przedstawicieli administracji publicznej, organizacji branżowych, świata nauki oraz wiodących przedsiębiorstw, czyli wszystkich interesariuszy kształtujących sektor zeroemisyjnego transportu. Tegoroczna edycja, podobnie jak zeszłoroczna odbyła się w trybie hybrydowym. Można było na żywo oglądać relację z całego kongresu za pośrednictwem transmisji dostępnej m.in. na stronie www.kongresmove.pl czy portalach socialmediowych.

Oficjalnego otwarcia kongresu dokonał Filip Bittner, Wiceprezes Grupy MTP, który przywitał gości i uczestników, podkreślając rolę Polskiego Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), współorganizatora wydarzenia. We wstępnym przemówieniu zaznaczył znaczenie Polski na mapie Europy oraz obecnej sytuacji na wschodzie Europy.

– Wchodzimy w nową erę przemysłu motoryzacyjnego co widać po ekspozycji, którą możemy oglądać po trzech ciężkich latach, które niebywale wpłynęły na przemysł motoryzacyjny. Pandemia, którą doświadczyliśmy, obecny konflikt na Ukrainie, wpływają na łańcuchy dostaw, produkcję, komponenty. O tym będziemy rozmawiać na terenie Targów Poznańskich podczas kongresu elektromobilności MOVE – powiedział Filip Bittner, Wiceprezes Grupy MTP.

Następnie na scenę zaproszony został Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. – Jesteśmy świadkami zmian, które jeszcze kilka lat temu były nie do pomyślenia. Na początku pandemia związana z koronawirusem, następnie kryzys półprzewodników, a od zaledwie miesiąca wojna w Ukrainie. Są to wydarzenia, które bardzo mocno wpływają na to co robimy i jak instytucje, które reprezentujemy się zachowują. Tego typu spotkania są bardzo potrzebne, aczkolwiek wydaje się, że ta tematyka jest coraz trudniejsza, a dyskusje coraz bardziej poważne. Wymaga ten czas, w którym żyjemy, odważnych decyzji. Motoryzacja staje przed wielką zmianą i od nas zależy jak szybko będzie następowała, która już dziś wiąże się z niezależnością i bezpieczeństwem, ale także naszą przyszłością i osiągnięciem neutralności klimatycznej – powiedział Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych (PSPA).

Premiera raportu „Elektormobilność, czy to jedyna droga?”

Podczas MOVE International Mobility Congress, Aleksander Rajch, Dyrektor ds. Relacji Zewnętrznych PSPA, dokonał prezentacji raportu pt. „Elektromobilność, czy to jedyna droga?”, który powstał we współpracy PSPA oraz Element Energy. Dokumenty stanowi zwieńczenie roku badań i analiz interesariuszy z siedmiu europejskich rynków. Jego celem była ocena europejskiego konsumenta do pojazdów elektrycznych, opracowanie następnie modelu do przewidywania zapotrzebowania na poszczególne układy napędowe samochodów do 2050 r., jak też opracowanie scenariuszy popytu na samochody według poszczególnych rodzajów napędu, wskazujące skuteczność wsparcia ze strony państwa oraz wpływ doskonalenia technologii na siedmiu europejskich rynkach. W badaniu wzięło udział łącznie ponad 14 tysięcy osób, które łącznie odpowiedziały na niemal 112,5 tysiąca pytań. W efekcie powstało 35 prognoz oraz ustalono jakie są preferencje potencjalnych klientów, jaka jest perspektywa sprzedażowa na przyszłe lata, jak też określono jak rozwój elektromobilności i świadomości konsumentów wypływa na dokonywanie wyborów.

– Szacujemy, że w 2025 r., samochodów w pełni elektrycznych będzie 290 tysięcy. Mityczny milion pojazdów przewidujemy, że będzie około 2030 roku. Krzepi również fakt, że zgodnie z prognozami już na koniec 2030 r. ceny pojazdów elektrycznych zmniejszą się o 43% względem tego co było w zeszłym roku. mniej więcej o 5% rocznie zwiększa się moc baterii. BCG przewiduje natomiast, że koszty produkcji akumulatorów zmniejszą się z obecnych 130 USD/kWh do 75 USD/kWh w 2030 r. – powiedział Aleksander Rajch, Dyrektor ds. Relacji Zewnętrznych PSPA.

Inauguracja projektu EV365

Podczas licznych prelekcji oraz dyskusji dotyczących zagadnień związanych z elektromobilnością, na Kongresie MOVE zaprezentowano również projekt pilotażowy EV365 – nowe spojrzenie na elektryfikacje floty w przedsiębiorstwie, organizowany przez EV Klub Polska oraz Webfleet Solutions. Całoroczne badanie stanowi unikalną analizę eksploatacji pojazdów elektrycznych w Polsce. Wykorzystane zostaną do tego cztery w pełni elektryczne samochody oraz trzy warianty spalinowe stanowiące, tło dla wersji zeroemisyjnych pod względem kosztów eksploatacyjnych (zużycie energii, średnia prędkość, przebyty dystans, ilość pobranej energii z sieci i instalacji PV, temperatura powietrza, typ wykorzystywanej drogi). W efekcie rocznych badań zebranych zostanie około 365 tysięcy danych, które zostaną zarejestrowane dzięki urządzeniom telematycznym od Webfleet Solutions.

– Całoroczne badania pozwolą na uzyskanie rzeczywistych danych, które w jasny i klarowny sposób posłużą do określenia kosztów użytkowania pojazdów elektrycznych, sprawdzenie jak zmienia się zużycie energii, a co za tym idzie zasięg w skali każdego miesiąca czy w jakim stopniu instalacja fotowoltaiczna jest w stanie pokryć zapotrzebowane na energię EV. Badania przyczynią się także do sprawdzenia czy wykorzystywane pojazdy spalinowe można zastąpić elektrycznymi, jaki procent czasu auta są użytkowane, ile się ładują w skali dnia, miesiąca czy nawet roku, jak też jakie realne korzyści finansowe elektryfikacja przyniesie przedsiębiorcom – wyjaśnia Piotr Ziółkowski, EV klub Polska.

Merytoryczne debaty

Podczas Kongresu MOVE odbyło się też wiele merytorycznych dyskusji. W panelu „Poland – MOVE emobility forward!” rozmawiano o wyzwaniach rynku samochodów elektrycznych w Polsce. Głos zabrali Agnieszka Czajka – OTOMOTO, Tomasz Tonder – Volkswagen Group Polska, Jakub Faryś – Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, Mariusz Jakimiuk – SsangYong, Tomasz Michalczewski – Hyundai oraz Janusz Grądzki – Eleport Polska. Stwierdzono, że dotacje znacząco podniosły atrakcyjność samochodów elektrycznych w Polsce. Zauważono jednak, że infrastruktura jest kluczowa w przypadku rozwoju elektromobilności. Wskazano również, że w Holandii na 100 km dróg przypada 50 ładowarek. W Polsce jest to pół. Jest jednak zauważalny pozytywny trrend, jak spojrzy się na dofinansowanie uruchomione przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na rzecz rozwoju sieci szybkich ładowarek.

Podczas wydarzenia nie zabrakło również tematu dotyczącego polskiego mixu energetycznego. Swoim doświadczeniem podzieli się Artur Kalicki – POLENERGIA oraz Hubert Niedzielski – Volkswagen Group Polska. Podczas dyskusji wskazano, że rynek pozyskiwania zielonej energii cały czas się rozwija. Tworzone są nowe farmy fotowoltaiczne, tak samo jak farmy wiatrowe. Wskazano również, że jako prosumenci mamy wybór z jakiej energii korzystać i nie jesteśmy skazani na miks energetyczny, który opiera się na węglu. Wsakzano również, że firma Volkswagen w pełni korzysta z zielonej enegii.

Z kolei w debacie „AC, DC, HPC – struktura polskiego rynku ładowania w 2025 i 2030 roku”, o infrastrukturze ładowania rozmawiali: Michał Małecki – Head of Software R&D Department w Ekoenergetyka-Polska S.A., Krzysztof Wybrański – Zakład Produkcji Urządzeń Elektroenergetycznych, Rafał Czyżewski – GreenWay Polska, Marcin Kopiczko – ENEA Operator, Grigoriy Grigoriev – PowerDot, Artur Moradewicz – Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Elektrotechniki. Eksperci stwierdzili, że na polskim rynku dostrzegany jest znaczny potencjał. Wyzwaniem jest natomiast długi czas oczekiwania na przyłączenie. Zauważono również, że OSD ma liczne obowiązki, ale ograniczone prawa, co jest pewnego rodzaju przeszkodą przy szybkim rozwoju infrastruktury, zwłaszcza tej szybkiej.

Wszyscy jesteśmy elektromobilni. Społeczny wymiar elektromobilności

Zwieńczeniem kongresu MOVE była debata poświęcona tematowi społecznego wymiaru elektromobilności. Poruszano na niej oddolne inicjatywy promujące zrównoważony transport. Wskazano jak ważne jest promowanie dobrych praktyk, choćby przez rozmowę przy ładowarce czy dzielenie się opiniami i własnymi doświadczeniami z innymi użytkownikami. Prelegenci zauważyli również, że kluczowe dla rynku elektromobilności są kompetencje miękkie, które nie mogłyby być realizowane bez wsparcia odgórnego – rządowego. W tych kompetencjach duże doświadczenie ma EV Klub Polska, który od lat promuje zrównoważony transport, zrzeszając już ponad 2,5 tysiąca użytkowników samochodów elektrycznych.

Zgromadzeni nie ukrywali również, że przed branżą jest jeszcze wiele wyzwań. Wśród nich jedną z najważniejszych jest infrastruktura, która nadal nie jest wystarczająca by odpowiedzieć na zapotrzebowanie rynku. Zauważyli również, że konieczne jest poprawienie dostępności do infrastruktury.

Organizatorami MOVE International Mobility Congress byli: Grupa MTP i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA). Wydarzenie zostało objęte patronatem branżowym Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, a partnerem merytorycznym był Volkswagen Grup Polska.

Więcej o kongresie na stronie: Kongresmove.pl

Jak uzyskać dostęp do Polish EV Outlook 2021?

Dostęp do Raportu jest płatny. W tym celu prosimy o kontakt: