Aktualności

Udostępnij:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Licznik elektromobilności: wzrasta zainteresowanie hybrydami plug-in

Według danych z końca stycznia 2021 r., w Polsce było zarejestrowanych łącznie 19 671 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. W styczniu br. przybyło ich  796 sztuk – o 35% więcej niż w analogicznym okresie 2020 r. – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA.

Pod koniec stycznia 2021 r. po polskich drogach jeździło 19 671 elektrycznych samochodów osobowych, z których 52% stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) – 10 294 szt., a pozostałą część hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 9 377 szt. Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych zwiększył się do 864 szt. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec stycznia osiągnęła liczbę 9 025 szt.

Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce liczył 442 szt. W styczniu flota elektrobusów powiększyła się o 12 zeroemisyjnych pojazdów. W porówananiu z początkiem 2020 r., kiedy zarejestrowano tylko jeden taki autobus oznacza to dwunastokrotną zmianę.

Wraz ze wzrostem liczby pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec stycznia w Polsce funkcjonowało 1 395 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (2 711 punktów). 33% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67% -wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W styczniu uruchomiono 31 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (70 punktów).

„Po znacznym skoku sprzedaży EV w grudniu, rok 2021 rozpoczął się od stosunkowo niewielkich wzrostów w polskim sektorze elektromobilności. Warto zauważyć, że w ostatnich miesiącach w Polsce odnotowujemy większe zainteresowanie hybrydami typu plug-in niż samochodami całkowicie elektrycznymi. To z jednej strony efekt coraz atrakcyjniejszej oferty modelowej w segmencie PHEV, zaś z drugiej – konsekwencja wstrzymywania decyzji zakupowych przez potencjalnych nabywców BEV w  oczekiwaniu na zapowiadaną kontynuację dopłat ze środków NFOŚiGW” – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

Jakub Faryś, Prezes PZPM zauważa, że „choć w styczniu dynamika rejestracji pojazdów bateryjnych i hybryd plug-in nieco zmalała, to dane za rok 2020 pokazują, że aż 18,5% nabywców w Polsce wybrało pojazdy z napędami alternatywnymi, i że  jest to poziom zbliżony do popytu na takie pojazdy w Europie, gdzie wynosi on 24,5%.  Kilkukrotnie gorszy wynik, jeżeli chodzi o rejestrację samochodów bateryjnych i hybryd plug-in w Polsce, w porównaniu z Europą, wynika m.in. z braku systemu wsparcia zakupu pojazdów elektrycznych dla firm. Pozostaje mieć nadzieję, że już niebawem taki program zostanie ogłoszony, gdyż – co bardzo ważne – to właśnie nabywcy instytucjonalni w Polsce są odpowiedzialni za ok.  ¾ nowych rejestracji. Jeżeli dodamy do tego fakt, że obecnie większość firm prowadzi politykę proekologiczną i wykazuje troskę o środowisko, to możemy być pewni sukcesu takiego programu.

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych

Newsletter

Przyjmuję do wiadomości, że podając adres e-mail wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, zgodnie z treścią Ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2002 r. Nr 101 poz. 926, z późn. zm.).

Bądź na bieżąco!

© 2020 Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. Wszystkie prawa zastrzeżone

Jak uzyskać dostęp do Polish EV Outlook 2020?

Dostęp do Raportu jest płatny. W tym celu prosimy o kontakt: