Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych

Aktualności

Udostępnij:

PSPA DRIVING CHANGE TOGETHER – w Bonn odbyła się konferencja poświęcona elektromobilności.

26 czerwca w Światowym Centrum Konferencyjnym w niemieckim Bonn odbyła się konferencja „DRIVING CHANGE TOGETHER”. Wydarzenie poświęcono kwestii znaczenia elektromobilności w kontekście postępujących zmian klimatycznych. Współorganizatorem konferencji było Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz The European Association for Electromobility (AVERE).

 W ramach innowacyjnego formatu Driving Change Together, Prezydencja COP24 wspierana przez PSPA oraz AVERE przy udziale sekretariatu UNFCCC oraz Prezydencji COP25, zorganizowały wydarzenie mające na celu podsumowanie działań dotyczących popularyzacji elektromobilności przed tegorocznym Szczytem Klimatycznym ONZ COP25 w Chile.

Podczas Driving Change Together zabrali głos eksperci oraz praktycy zaangażowani w rozwój elektromobilności, m.in. Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Michał Kurtyka, Sekretarz Generalny AVERE Philippe Vangeel czy Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych Maciej Mazur.

Uczestnicy konferencji podkreślili, że osiągnięcie celów Porozumienia Paryskiego wymaga podjęcia przekrojowych działań mających na celu dekarbonizację sektora transportu, zarówno przez władze centralne, jak i lokalne. Skutki zanieczyszczeń generowanych przez pojazdy są szczególnie odczuwalne w obszarach miejskich. Aby walczyć z tym problemem, konieczne jest podjęcie działań zmierzających do ułatwienia dostępu do samochodów zeroemisyjnych w europejskich metropoliach.

„Elektromobilność to nie tylko ekologiczny wybór, ale również ekonomiczna szansa. Konferencja Driving Change Together w Bonn to kolejny krok, po szczycie w Katowicach i przed COP25 w Chile, w rozwoju zeroemisyjnego transportu na świecie, z myślą o klimacie. Cieszę się, że jesteśmy częścią tego wydarzenia, organizowanego we współpracy z PSPA i AVERE” – stwierdził Michał Kurtyka, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska.

Ashok Sridharan, burmistrz Bonn, podkreślił, że rozwój elektromobilności wymaga współpracy podmiotów zorganizowanych na wszystkich szczeblach administracji.

„Driving Change Together to istotny krok na drodze ku wdrażaniu Porozumienia Paryskiego. Rozwój elektromobilności musi stanowić wspólny wysiłek zarówno samorządów, jak i władz centralnych. Powinniśmy współpracować w procesie implementacji zeroemisyjnych rozwiązań. Jako burmistrzowi Bonn zależy mi na podjęciu działań poprawiających komfort życia mieszkańców. Bonn jest miastem sprzyjającym elektromobilności – realizujemy swoją własną strategię w tym zakresie. Stopniowo wkraczamy w nową erę zrównoważonego transportu” – zaznaczył Ashok Sridharan.

Spośród krajów członkowskich Unii Europejskiej, szczególny nacisk na rozwój elektromobilności położono w Rumunii. Rząd w Bukareszcie wprowadził szeroki system wsparcia nabywców pojazdów elektrycznych. Program Rabla Plus przewiduje dopłaty w wysokości ok. 9,5 tys. euro (45 tys. RON) przy zakupie pojazdu zeroemisyjnego typu BEV lub ok. 4,2 tys. euro (20 tys. RON) przy zakupie hybrydy plug-in PHEV emitującej mniej niż 50 g CO2/km.

„Zrównoważony transport stał się jednym z priorytetów rumuńskiego rządu. Jestem dumny z osiągnięć naszego kraju w tym zakresie. M.in. wdrożyliśmy najwyższą w Europie dopłatę do zakupu pojazdów elektrycznych. Z roku na rok liczba EV na rumuńskich drogach znacząco się zwiększa. Inwestujemy również w rozbudowę infrastruktury ładowania, która jest kluczem do popularyzacji elektromobilności. Moja rada dla rządów – wspierać innowacje i inwestować w młode pokolenie. To jego przedstawiciele  posiadają klucz do opracowania prawdziwie nowatorskich rozwiązań” – powiedział Ion Cimpenaou, Sekretarz Stanu w rumuńskim Ministerstwie Środowiska.

Maciej Mazur z PSPA podsumował kluczową rolę samochodów elektrycznych w obniżeniu emisji pochodzących z sektora transportu.

„Forum COP to szczególne miejsce na dyskusję o nowej mobilności. Zmiany klimatu są jednym z największych wyzwań, przed jakimi obecnie stoimy, zarówno w kontekście środowiskowym, gospodarczym, jak i społecznym” – powiedział Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA. „Rządy nie będą w stanie same zrealizować zeroemisyjnej transformacji i potrzebują do tego aktywnego udziału przedsiębiorców – inwestorów i innowatorów, liderów technologii i liderów rynku, jak również aktywnego udziału samorządów. Elektromobilność to jednak nie tylko perspektywy rozwoju, większa innowacyjność gospodarki, wielomilionowe inwestycje czy stworzenie wielu nowych miejsc pracy – to przede wszystkim wielka szansa na zdrową i wolną od zanieczyszczeń przyszłość. Oby ta przyszłość nadeszła jak najszybciej, czego zarówno sobie, jak i Państwu życzę” – dodał Mazur.

Po konferencji, podczas drugiej części Driving Change Together odbył się panel ekspercki, podczas którego praktycy rynku elektromobilności odbyli dyskusję, mającą odpowiedzieć na dwa istotne pytania: jak rozwój zrównoważonego transportu może pomóc chronić środowisko i w jaki sposób władze publiczne powinny dostosować się do innowacji w sektorze mobilności?

Andreas Wolter, zastępca burmistrza Kolonii, zwrócił uwagę na największe wyzwania środowiskowe, z którymi mierzą się współczesne metropolie.

„W Kolonii dysponujemy coraz mniejszą ilością wolnej przestrzeni. Potrzebujemy restrykcji i regulacji, które pozwolą przekształcić sektor transportu w taki sposób, aby był całkowicie przyjazny mieszkańcom. Ale to wymaga zmiany nawyków. Mieszkańcy Kolonii powinni nas wesprzeć w tym zakresie, modyfikując swoje podejście do mobilności. Ze strony miasta mogą liczyć m.in. na wsparcie rozbudowy infrastruktury ładowania EV. Do 2020 r. zamierzamy wybudować 200 nowych, publicznie dostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych” – podkreślił Andreas Wolter.

Philippe Vangeel, Sekretarz Generalny The European Association for Electromobility (AVERE), największej organizacji zajmującej się rozwojem elektromobilności w Europie, przedstawił najważniejsze trendy odnotowane na rynku samochodów elektrycznych w ostatnich latach.

„Średnie emisje CO2 generowane przez samochody w 2018 r. wzrosły względem ubiegłych lat. To nie jest dobra wiadomość. Możemy natomiast cieszyć się z tego, że  europejski sektor energetyczny staje się coraz bardziej „zielony”. Są też inne dobre wiadomości – spadek cen akumulatorów litowo-jonowych, ulepszanie technologii związanej z elektromobilnością, czy wreszcie wzrost sprzedaży EV, który odnotowujemy w większości krajów członkowskich Unii Europejskiej’ – zaznaczył Philippe Vangeel.

Philipp Johannes Reuter, Head of Mediterranean Region,  z międzynarodowej firmy doradczej Frost & Sullivan stwierdził: „Musimy zmienić sposób, w jaki żyjemy. Musimy ograniczyć wpływ szkodliwych emisji na mieszkańców miast, które są obecnie silnie zanieczyszczone, co negatywnie wpływa na jakość ich życia oraz przede wszystkim stan zdrowia. Wpływ decyzji podejmowanych dzisiaj odczują nie tylko obecne, ale przede wszystkim przyszłe pokolenia. Jako Frost & Sullivan realizujemy wiele projektów z zakresu zrównoważonego transportu na całym świecie”.

Firma Frost & Sullivan została m.in. partnerem Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych przy opracowaniu raportu „Polish EV Outlook 2019”, zawierającego kompleksową analizę i prognozy dotyczące rozwoju polskiego rynku elektromobilności.

Popularyzacja samochodów elektrycznych jest możliwa m.in. dzięki rosnącemu zaangażowaniu koncernów motoryzacyjnych. Andreas Klugescheid, Head of Steering Government and External Affairs, Sustainability Communications w BMW AG zaznaczył jednak, że branża oczekuje wyraźniejszego wsparcia ze strony władz.

„W Unii Europejskiej konieczne jest przyspieszenie rozbudowy infrastruktury ładowania by sprostać wyzwaniom elektromobilności. Jako BMW wyznajemy holistyczne podejście do zrównoważonego transportu. Przechodzimy transformację z producenta pojazdów w dostawcę mobilności. Miasta odgrywają kluczową rolę w tym procesie. Zaś kluczem do popularyzacji ekologicznego transportu są samochody elektryczne” – stwierdził Andreas Klugescheid.

Koncern BMW stopniowo elektryfikuje swoją ofertę. Do 2023 r. bawarska spółka zamierza wprowadzić na rynek 25 modeli z napędem elektrycznym. BMW zakłada, że pomiędzy 2019 a 2021 r. sprzedaż samochodów zelektryfikowanych wzrośnie dwukrotnie.

Powołana do życia podczas ubiegłorocznego COP24 w Katowicach inicjatywa Driving Change Together Partnership for E-mobility stanowi krok w kierunku budowania świadomości społecznej w przedmiocie znaczenia elektromobilności dla powstrzymania postępujących zmian klimatycznych. Projekt jest wspierany przez 43 kraje na 5 kontynentach, 1 500 miast i regionów oraz 1 200 przedsiębiorstw.

Jak uzyskać dostęp do Polish EV Outlook 2021?

Dostęp do Raportu jest płatny. W tym celu prosimy o kontakt: